Greppa logotyp

Skriva bra rådgivningsbrev

Att skriva ett bra rådgivningsbrev är en konst. Här ger vi dig några råd längs med vägen. 

Känn läsaren

Kom allltid ihåg vem du skriver för. Lantbrukaren är den viktigaste läsaren av rådgivningsbrevet. Skriv tydligt och enkelt.

  • Vad vill jag att lantbrukaren ska göra, kunna eller tycka när hen har läst färdigt texten?
  • Vad vill lantbrukaren veta eller göra?
  • Hur motiverad är lantbrukaren?
  • Vilka förkunskaper har lantbrukaren?
  • Vilka förväntningar har lantbrukaren?
  • Hur mycket tid förväntas lantbrukaren lägga på texten?

Strukturen

Börja alltid med det viktigaste först och gör gärna en kortare sammanfattning av innehållet. Det är alltid enklare att läsa en text som är uppdelad och luftig. Använd gärna mellanrubriker, punktlistor och inte minst bilder.

Skriv begripligt

En text blir ofta mycket enklare att läsa och mer begriplig när du:

  • skriver korta meningar
  • delar upp texten i stycken
  • förklarar allt som behöver förklaras

Stryk allt onödigt och använd bara ord som folk förstår. Undvik facktermer, och om du verkligen måste använda fackuttryck förklarar du vad de betyder.

Skriv alltid aktivt, inte passivt, det vill säga att någon gör något. Undvik också att använda dig av förkortningar, det är bättre att du skriver ut hela ordet.

Och slutligen innan du skickar iväg brevet. Läs igenom det, och har du möjlighet låter du någon annan läsa brevet.

Senast uppdaterad: 27 juni 2018